S1. Aşağıdaki destanlardan hangisi Saka Türklerine aittir?
A) Oğuz Kağan Destanı B) Bozkurt Destanı
C) Türeyiş Destanı D) Timur Destanı
S2. Aşağıdakilerden hangisi sözlü Türk edebiyatının özellikleri arasında yer almaz?
A) Ürünler anonimdir.
B) Dil, yabancı etkilerden uzaktır.
C) Genellikle yarım kafiye kullanılır.
D) Ölçü, hece ölçüsüdür.
E) Bütün güzelliğine değil, parça güzelliğine önem verilir.
A) Sadece hece ölçüsü kullanılır.
B) Konu olarak ilahi aşk işlenir.
C) Nazım birimi genellikle dörtlüktür.
D) Dil halkın anlayabileceği tarzdadır.
S7. “Türkçenin Arapçadan geri kalır bir dil olmadığını hatta Türkçenin Arapçadan üstün bir dil olduğunu savunmuş ve Türkçeyi Araplara öğretmek amacıyla bu eseri yazmıştır.”
Bu parçada bahsedilen sanatçı ve onun eseri aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
S8. “Eski Türk tarihine ait ilk yazılı belgelerimizdir. Devleti yönetenlerin ağzından yazılmıştır. Göktürk Devleti’nin ikinci dönemini aydınlatır.”
9. Aşağıdaki yargılardan hangisinde bir bilgi yanlışlığı vardır?
B) Manas Destanı Kırgızlara aittir.
E) Divan şiirinde bireysel konulara daha çok yer verilir.
A) Hikayeler, yarı destanımsı bir özellik taşır.
B) On iki hikayeden oluşur.
C) Olağanüstü kişilere ve olaylara yer verilir.
anlatır.
B) Dil, halkın anlayabileceği tarzdadır.
C) Kalıplaşmış sözler (mazmunlar) çokça kullanılır.
D) Parça güzelliğine önem verilir.
biçimidir.
15. “Sagu” nun Divan edebiyatındaki karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
_________________________________________________________________________________________
1)
I. Anonim halk edebiyatı nazım ürünüdür.
II. Genellikle 7’li hece ölçüsüyle söylenir.
III. İlk iki dize doldurmadır, asıl olan son dizelerdir.
IV. Son dörtlükte şairin mahlası bulunur.
V. Yalnızca
aşk üzerine söylenir.
Yukarıda mani için verilen bilgilerden hangisi ya da hangileri yanlıştır?
A) I ve IV B) II ve IV C) I ve II
D) I ve III E) IV ve V
Cevap E
2)
… şekil olarak koşmaya benzer. Maniye benzeyenler de vardır. Genellikle 11’li hece ölçüsüyle yazılır. Anonimdir. Ezgiyle söylenir. Aşk, savaş, kahramanlık konuları işlenir.
Yukarıdaki parçada bahsedilen nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap B
3)
I. Koşma Aşık edebiyatı nazım biçimlerindendir.
II. Uyak şeması abab, cccb, dddb şeklindedir.
III. 11’li hece ölçüsüyle yazılır.
IV. Taşlama, güzelleme, koçaklama, ağıt gibi türleri vardır.
V. Söyleyeni belli değildir.
Yukarıda koşma için verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
Cevap E
4)
I. Devriye
II. İlahi
III. Semai
IV. Nutuk
V. Koşma
Yukarıdakilerden hangileri Tasavvuf (Tekke) edebiyatı nazım biçimleri arasında yer almaz?
A) III ve V B) I ve IV C) I ve II
D) II ve III E) IV ve V
Cevap A
5)
Allah ve din sevgisi işlenir. Duygusallık ön plandadır. Bu
şiir türünü
Yunus Emre geliştirmiştir. Yunus Emre’nin yazdığı bu tür
şiirler günümüzde de söylenmektedir.
Yukarıda bahsedilen nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kaside B) Şathiye C) Semai D) İlahi E) Nutuk
Cevap D
6)
Aşık tarzı Türk halk edebiyatında, bir kişiyi ya da toplumsal düzeni eleştiren yergi konulu şiirlere ……… denir. Bunun yanı sıra doğa güzelliklerini ya da kadın, at gibi sevilen varlıkları övmek için söylenen şiirlere …… denir.
Yukarıdaki parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
A) Hicviye-güzelleme B) Güzelleme-koçaklama C) Taşlama -
şarkı
D) Taşlama-güzelleme E) Taşlama-gazel
Cevap D
7)
II. Hikmet
III. Ninni
Yukarıdakilerden hangisi anonim Türk halk edebiyatı nazım şekillerinden biri değildir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
Cevap B
8)
Çukurova bayramlığın giyerken
Çıplaklığın üzerinden soyarken
Şubat ayı kış yelini koğarken
Cennet demek sana yakışır dağlar
Yukarıdaki dörtlük aşağıdaki nazım türlerinden hangisine örnektir?
A) Koçaklama B) Güzelleme C) Ağıt D) Devriye E) Taşlama
Cevap B
9
Çark bozulmuş dünya ıslah olmuyor
Ehli fukaranın yüzü gülmüyor
Aşık Ruhsat dediğini bilmiyor
Yazı belli değil hat belli değil
Yukarıdaki dörtlük halk edebiyatının hangi türüne örnek gösterilebilir?
Cevap D
10.
Aşağıdakilerden hangisi türküler için söylenemez?
A) Özel bir ezgisi vardır.
D)
Aşk, kahramanlık, gurbet konularında yazılabilir.
E) Bent sayısı 3 ile 6 arasında değişir.
Cevap B
11)
A) mani-koşma-varsağı
B) koşma-ninni-türkü
D) varsağı-koşma-semai
E) ilahi-türkü-koşma
Cevap D
12)
A) ilahi-nutuk-ağıt
B) nefes-koşma-devriye
C) şathiye-ilahi-devriye
E) hikmet-mani-nefes
Cevap C
13)
Le beni eyle beni
Elekten ele beni
Alacaksan al artık
Düşürme dile beni
Yukarıdaki dörtlüğün nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ağıt B)Koşma C) Varsağı D)
Mani E) İlahi
Cevap D
14
Cevap C
15)
* Maniler tek dörtlükten oluşur
* İlk iki dize uyağı doldurmak ya da düşünceye giriş yapmak için söylenir. Temel düşünce son dizededir.
* Uyak düzeni aaxa’dır.
Yalnızca bu bilgilerden yola çıkılarak,
I. Hey birince birince
II. Bir incecik ter bürür
III. Kaşık saldım pirince
IV. Yar kapıdan girince
dizeleriylemani oluşturulmak istenirse dizelerin sıralanışı aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) II-I-III-IV B) IV-III-II-I C) I-II-III-IV D) I-III-II-IV E) III-II-I-IV
Cevap D
16)
Kıldan köprü yaratmışsın
Gelsin kullar geçsin deyü
Hele biz şöyle duralım
Yiğit isen sen geç ey Tanrı
Yukarıdaki dörtlük Tanrı ile
şakalaşır, konuşur gibi söylenmiş bir
tekke edebiyatı nazım şeklidir.
Bu nazım şekline verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
A) İlahi B) Nutuk C)
Şathiye D) Nefes E) Devriye
Cevap C
17)
Ol kumru bülbüller ile
Hakk’ı seven kullar ile
Çağırayım Mevla’m seni
Yukarıdaki dörtlüğün nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap A
18)
Tarikat şeyhlerinin tarikata yeni giren kişileri aydınlatmak için söylediği şiirlere …… denir. Güney Anadolu Türkmenleri arasında Varsak boyunun özel bir ezgiyle söylediği
türkülerden gelişmiş nazım şekline …… denir.
Yukarıdaki parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A)
ilahi-varsağı B) varsağı-nutuk C) nutuk-varsağı
D) nutuk-ilahi E)
nutuk-nefes
Cevap C
19)
I. Uyak örgüsü
II. Konuları
III. Hece ölçüsü
IV. Dörtlük sayısı
V. Anonim olması
Yukarıdakilerden hangisi koşma ile türkünün benzer özelliklerinden biri olamaz?
A) V B) IV C) III D) II E) I
Cevap A
20)
I. Koşma
IV. Tuyuğ
V. Nefes
A) III ve IV B) II ve IV C) II ve III
D) III ve V E) IV ve V
Cevap A
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
1)
Divan edebiyatı nazım biçimlerinden biri olan kasidenin belirli bölümleri vardır: Bahar mevsiminin ya da bayram günlerinin tasvir edildiği birinci bölüme
“teşbib” , Asıl konuya geçiş ifade eden
(I)
bir ya da birkaç beyitten oluşan bölüme
“girizgah”,
Şairin kendini övdüğü bölüme
(II)
“mehdiye”, araya aynı ölçü ve uyakta gazel tarzında şiir söylemeye “tegazzül”, birkaç
(III) (IV)
beyitten oluşan son bölüme de “dua” adı verilir.
(V)
Yukarıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) V B) IV C) III D) II E) I
2
I. Özellikle
aşk, güzellik, ve içki konusunda yazılır.
II. Beyit sayısı 5 ile 9 arasında değişir.
III. Uyak düzeni, aa – bb – cc – dd -… şeklindedir.
IV. İlk beyitine matla, son beyitine makta denir.
Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangisi gazel için söylenemez?
A)III. ve V B) III. ve IV C) III ve V D) II ve IV E) II. ve IIII
3
* Dil-i pürhun elem-i hercin ile cuş edeli
Çeşme-i çeşmin akan suları dem gibi gelir.
* Cennet cennet dedikleri
Birkaç köşkle birkaç huri
İsteyene sen ver onu
Bana seni gerek seni
Yukarıdaki şiir parçaları iki farklı yüzyılda yaşayan iki farklı şaire aittir.
I. Her ikisi de sade bir dille söylenmiştir.
III. İkisi de farklı ölçülerle söylenmiştir.
IV. Uyak örgüsü aynıdır.
V.
Şairler birbirinden etkilenmişlerdir.
Bu şiir parçaları için yukarıda numaralanmış yargılardan hangisi söylenebilir?
A) V B) IV C) III D) II E) I
4
Sana kimisi canım kimisi cananım deyü söyler
Nesin sen doğru söyle can mısın canan mısın kafir?
Yukarıdaki beyit için aşağıdakilerden hangisi kesinlikle söylenebilir?
A)
Mesneviden alınmış bir beyittir.
B)
Kasidenin dua bölümünden alınmıştır.
C) Herhangi bir
gazelin makta (son) beyitidir.
D) Gazelin matla (ilk) beyiti değildir.
E) Mersiyeden alınmış bir beyittir.
5
I. O temayül o tegafül o eda
O tebessüm o tekellüm o sada
II. Kamet-i naziki bir ince fidan
Arızı hem sıfatı berg-i hazan
III. Bulunur bunda hep efrad-ı milel
Tab’-ı insana nice vere halel
IV. Dürlü dürlü derde uğratan beni
Kalb-i mail çeşm-i şahid-i bazdır.
V. Çünki yar ağyar ile dem-sazdır
Bana günde bin kez ölmek azdır.
Yukarıdaki beyitlerden hangisi bir “mesneviden” alınmış olamaz?
A) I B) II C) III D) IV E) V
6)
I. Bir elinde
gül bir elinde cam geldin sakiya
Kangısın alsam gülü yahud ki camı ya seni
II. Bir nazenin fitne tevellüd eder müdam
Mecliste duht-ı rezle o büt hem-dem olmasın
III. Tuti-i mucize-guyem ne desem laf değül
Çerh ile söyleşemem ayinesi saf değül
IV. Ben bu haletel tenezzül mü ederim şiire
Neyleyim kurtulamam tab’-ı heves-nakimden
V. Ben kulun layık değüldür valsına amma yine
İltifatun arzu-mend-i visal eyler beni
Yukarıdaki beyitlerden hangisi gazelin matla (ilk) bölümünden alınmıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
7
I. Minnet hüdaya devlet-i dünya fena bulur
Baki kalır sahife-i alemde adımız
II.Eşcar-ı bağ hırka-i tecride girdiler
Bad-ı hazan çemende el aldı çenardan
III.Leyla ana verdi cümle rahtın
Pak eyledi bergden dırahtın
IV.Heva ara’isi gül-zara çehre-güşa
Bahar gülşene giydirdi hulle-i harda
V. Bir nice doyunca kanalım cam-ı murada
Bir lahza komaz saki-i devran elimizde
Yukarıdaki beyitlerden hangisi gazelin makta (son) bölümünden alınmış olabilir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
8
I. Teşbib: Bahar mevsiminin ya da bayram günlerinin tasvir edildiği birinci bölüme denir.
II.Girizgah: Asıl konuya geçiş ifade eden bir ya da birkaç beyitten oluşan bölüme denir.
III. Fahriye: Şairin sanatkarane bir üslupla kendini övdüğü bölüme denir.
IV. Tegazzül: Araya aynı ölçü ve uyakta gazel tarzında şiir söylemeye denir.
V. Mehdiye: Kasidenin sunulduğu kişinin övgüsünün yapıldığı bölüme denir.
Yalnızca bu bilgilere dayanarak,
Bu arsada Baki nice üstada yetişti
Alemde bugün ana kimse yetişemez
Baki’nin bu beyiti kasidenin yukarıdaki bölümlerinden hangisine örnek olabilir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
9
I. Mesnevi
II. Müstezat
III.Tuyuğ
IV. Kaside
V. Rubai
Yukarıdakilerden hangileri divan edebiyatında beyitlerle kurulan nazım biçimlerinden değildir?
A)I. ve V B) III. ve IV C) III ve V D) II ve IV E) II. ve IIII
10
I. Tardiye
III.Tuyuğ
IV. Kaside
V. Müstezat
Yukarıdakilerden hangileri divan edebiyatında yalnızca Türklerin kullandığı nazım biçimlerindendir?
A)II ve V B) II. ve IV C) I ve II D) I ve IV E) II. ve IIII
11
I. Medhiye
II. Hicviye
III. Mersiye
IV. Semai
V. İlahi
Yukarıdakilerden hangileri divan edebiyatında kullanılan nazım türlerinden değildir?
A)IV ve V B) III. ve IV C) I ve II D) II ve IV E) II. ve IIII
12
II. Leyla vü Mecnun –
Baki
Yukarıdaki eser- şair eşleştirmelerinden hangileri yanlıştır?
A)III ve V B) I. ve IV C) I ve II D) II ve V E) I ve IIII
13
III.Müstezat
IV. Kaside
Yukarıdakilerden hangileri divan edebiyatında dörtlüklerle kurulan nazım biçimlerinden değildir?
A)II. ve V B) III. ve IV C) III ve V D) I ve IV E) II. ve IIII
14
I. Her beyitin dizeleri kendi arasında uyaklıdır.
III. Beyit sayısı sınırlı değildir. Uzun ve manzum
öyküdür.
15
Ölüm veya eleştiri konularında yazılır. Bu nazım türünde bent sayısı 7 ile 12 arasında değişir.Her bent 7 ile 10 beyit arasında değişebilir.
Baki’nin, Kanuni’nin ölümü üzerine yazdığı “Kanuni
Mersiyesi” bu türde yazılmıştır.
Ziya Paşa’nın bu nazım şekliyle yazdığı şiirleri edebiyatımızda çok ünlüdür.
Yukarıda bahsedilen divan edebiyatı nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
16
Bent sayısı 2 ile 5 arasında değişir.
Aşk ve güzellik konusunda özel bir ezgiyle söylenir. Türklere ait bu türü Nedim geliştirmiştir. Bentlerin sonunda nakarat adı verilen dize tekrarlanır.
Yukarıda bahsedilen divan edebiyatı nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
17
I. Hece ölçüsü kullanılması.
II. İlk iki dizenin doldurma olması.
III. Hep tunç uyak kullanılması.
IV. Tek dörtlükten oluşması
V. Anonim olması
Yukarıda verilen cümlelerden hangisi ya da hangileri “mani” ile “rubai”nin ortak özelliğidir?
A)II ve V B) Yalnız I C) Yalnız IV D) III ve V E) I ve III
18
Yukarıda verilen sanatçılardan hangisi ya da hangileri şiir türünde eserleriyle tanınmamıştır?
A)IV ve V B) Yalnız I C) Yalnız II D) II ve V E) I ve IV
19
(I) Divan şiirinde
müstezat, gazelin dizelerine yarım dize eklenerek oluşturulan nazım biçimidir. (II) Nazire, usta kabul edilen bir şairin beğenilen bir şiirine benzetilerek yazılan şiirdir. (III) Hamse, bir şairin beş kasidesinin bir araya getirilmesiyle oluşan eserlere denir. (IV) Gazelin ilk beyitine matla, son beyitine makta denir. (V) Gazelin en güzel beyitine “beytü’l-gazel” denir.
Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangisi yanlıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
20
I. Tevhid
II. Fahriye
III. Hicviye
IV. Mersiye
V. Girizgah
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri konusuna göre kaside çeşitlerinden değildir?
A)I ve V B) Yalnız II C) Yalnız V D) II ve V E) II ve III
Cevap Anahtarı:
1. C 2. A 3. C 4. D 5. D 6. C 7. A 8. C 9. C 10. E
11. A 12. C 13. B 14. C 15. D 16. A 17. C 18. A 19. C 20. D
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
1. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat edebiyatının genel özellikleri arasında yer almaz?
A) Batı etkisinde gelişen bir edebiyattır.
B) Roman, öykü, tiyatro, ve gazete yazıları gibi türlerin
ilk örnekleri bu dönemde verilmiştir.
C) Sanatçılar, bu dönemde vatan, ulus, hürriyet gibi
toplumsal kavramlara eserlerinde yer vermiştir.
D) Bu dönemdeki şiirler,biçim olarak yenidir; ancak
taşır.
E) Birinci dönem sanatçıları toplumsal konuları
işlemiştir.
2. Yazar, bu romanında Bihruz Bey’in kişiliğinde Yanlış Batılılaşmayı işlemiş, birkaç yabancı sözcük konuşmakla Batılı olunamayacağını savunmuştur.
Bu parçada sözü edilen eser ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
3. Felatun Bey ile Rakım Efendiedebiyatımızdaki ilk romanlardan biridir. Romana adını veren Felatun Bey, Avrupalılar gibi giyinip kuşandığında batılı olunacağını düşünen züppe bir tiptir.Diğer kahraman Rakım Efendi ise batıyı doğru anlayan , dönemini doğru değerlendiren bir Osmanlı aydınıdır.
Bu parçada sözü edilen eser, aşağıdaki sanatçılarımızdan hangisine aittir?
B) Samipaşazade Sezai
C) Namık Kemal
A) Eserin sonunda iyiler ödüllendirilir, kötüler ise
cezalandırılır.
ve okuyucuya ders verilir.
D) Kişiler, genellikle tek yönlüdür.
5. İlk tarihi romanımız aşağıdakilerden hangisidir?
6. 18. İlk edebi romanımız aşağıdakilerden hangisidir?
7.Aşağıdakilerden hangisinde bir bilgi yanlışlığı yapılmıştır?
Fenelon’dan çevirdiği “Telemak” adlı eserdir.
B) İlk yerli romanımız, Recaizade Mahmut Ekrem’in
“Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat” adlı eseridir.
“Karabibik” adlı eseridir.
“Şair Evlenmesi” adlı eseridir.
kullanılmıştır.
8. Aşağıdakilerden hangisinde Tanzimat sanatçıları bir arada verilmiştir?
A) Namık Kemal – Şinasi – Ziya Paşa
9. “Vatan şairi” olarak da anılan sanatçı Tanzimat dönemi Türk edebiyatının önde gelen isimlerindendir. İyi bir eğitim almıştır.1863’te Tercüme Odası’na giren yazar, orada Şinasi ile tanışmıştır. Şinasi’nin etkisiyle Batı edebiyatına yönelmiş Şinasi Paris’e gidince Tasvir-i Efkar gazetesinin yönetimini üstlenmiştir. “Vatan Yahut Silistre” adlı oyunu sahnelendikten sonra Magosa’ya sürülmüştür.
Bu parçada tanıtılan Tanzimat dönemi sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Abdulhak Hamit Tarhan B) Ziya Paşa
C) Namık Kemal D) Ahmet Mithat Efendi E) Ali Bey
10. Eski edebiyat alışkanlığına hak, adalet, hürriyet vb. siyasal ve sosyal düşünce kavramları getirerek eski şekille yeni öze ulaşmıştır. “Şiir ve İnşa” makalesiyle halk dili ve şiirini savunmuş, Tanzimat yazarlarının ortak ülküsüne katılmış ve istibdada karşı savaşmıştır.
Bu parçada tanıtılan Tanzimat dönemi sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
C) Ziya Paşa D) Ahmet Mithat Efendi
11. Aşağıdaki eserlerden hangisi Namık Kemal’e ait bir eser değildir?
A) İntibah B) Zavallı Çocuk C) Cezmi
D) Gülnihal E) Zafername
12. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat edebiyatının özelliklerinden biridir?
B) Roman ve hikayelerde yapılan tasvirler, süs için yapılmamış kahramanların kişiliklerinin oluşumunu daha iyi anlatabilmek için yapılmıştır.
C) Şiirlerde biçim eski, içerik yenidir.
D) Sanatçılar, dönemin koşulları gereği eserlerinde toplumsal konuları işleyememiştir.
E) Yazarlar, eserlerde kişiliklerini gizlemişlerdir.
A) Araba Sevdası B) Çok Bilen Çok Yanılır
14. Aşağıdaki yazar – eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
B) Şinasi – Şair Evlenmesi
C) Namık Kemal – Gülnihal
D) Ziya Paşa – Cezmi
15. Aşağıdaki verilen belirtici niteliklerden hangisi Tanzimat romanında rastlanmaz?
A) Kişiler genellikle tek yönlüdür.
B) Birinci dönem romancıları romantizmin etkisinde kalmıştır.
C) Roman kahramanları çoğu kez ilk görüşte aşık olur.
D) Batıyı yanlış anlayan tipler eleştirilir.
E) Romanlara sadece günlük hayatın ufak tefek sorunları
konu olarak seçilir.
A) Hemen hepsi Fransız kültürüyle yetişmişlerdir.
B) Siyasetle yakından ilgilenirler.
C) Aruz veznini tamamen bırakmışlar milli ölçümüz olan
hece ölçüsüyle şiirler yazmışlardır..
D) Eserlerde rastlantılara fazlasıyla yer vermişlerdir.
E) Cariyelik kurumunu ve alafrangalık özentisini
eleştirirler.
16. İlk çeviri romanımız aşağıdakilerden hangisidir?
A) Telemak B) Cezmi C) Şair Evlenmesi
17. Aşağıdakilerden hangisi Batı tekniğiyle yazılmış ilk tiyatromuzdur?
CEVAP ANAHTARI: 1.D 2. D 3. D 4. E 5. D
6. A 7. B 8. A 9. C 10. C 11. E 12. C 14. D
15. E 16. A 17. B 18. A
SERVET- i FÜNUN VE FECR-İ ATİ EDEBİYATI
1. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun edebiyatının özellikleri arasında yer almaz?
A) Bu dönemde aruz vezni bırakılmış, hece vezni
kullanılmaya başlanmıştır.
B) Daha çok bireysel konular işlenmiştir.
C) Beyit hakimiyeti kırılmış anlam bütüne yayılmıştır.
D) Süslü ve söz sanatlarıyla dolu bir anlatım görülür.
E) Batı’dan sone ve terza-rima gibi nazım biçimleri
alınmıştır.
2. I. Arapça ve Farsça kelime ve terkiplerle yüklü ağır
bir dil kullanılmıştır.
II. Romantizm ve klasisizmin etkisinde kalmışlardır.
III. Bu dönem sanatçıları tiyatroyu toplumu eğitmek
amacıyla kullanmışlardır.
IV. Romanda kişiler ve olaylar çoğunlukla
İstanbul’dan seçilmiştir.
V. Yazarlar, romanlarına kişiliklerini
yansıtmamışlardır.
Bu özelliklerden hangi ikisi Servet-i Fünun edebiyatı için söylenemez?
A) I. ve II. B) II. ve III. C) III. ve IV.
D) IV. ve V. E) II. ve V.
3. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi Fecr-i Ati edebiyatının temsilcilerinden biridir?
A) Ahmet Haşim B) Namık Kemal
C) Tevfik Fikret D) Ziya Paşa
4. Aşağıdaki yazar- eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
C) Mehmet Rauf – Eylül
D) Ahmet Haşim – Hac Yolunda
5. Yazar, bu romanında herkesçe tanınmış bir şair olmak isteyen Ahmet Cemil’in hayallerini, iç çatışmalarını, hayatın gerçekleriyle yüzleşmesini, Arkadaşı Hüseyin Nazmi’nin kız kardeşi Lamia’ya olan aşkını başarıyla anlatır.
Bu paragrafta sözü edilen yazar ve eseri aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu – Yaban
E) Peyami Safa – Sözde Kızlar
6. . Servet- Fünun edebiyatının en büyük şairidir. Önceleri daha çok bireysel konularda yazan şair, 1896’dan sonra toplumsal konulara yönelmeye başlar. “Balıkçılar” “Seza” “Verin Zavallılara” adlı şiirleri toplumsal içerikli şiirleridir. Oğlu Haluk’un üzerine yazdığı şiirlerde onu Türk gençliğinin gelecekteki temsilcisi olarak görmüştür.
Şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanır. Çocuklar için yazdığı
“Şermin” de ise hece ölçüsünü tercih eder.
Bu paragrafta sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cenap Şahabettin
B) Ahmet Haşim
C) Tevfik Fikret
8. . I. Tanzimat edebiyatına tepki olarak doğmuştur.
II. Sanat şahsi ve muhteremdir görüşüne
bağlıdırlar.
III. Arapça, Farsça kelimelerle ve tamlamalarla
yüklü
bir dil kullanmışlardır.
IV. Belli bir sanat anlayışında birleşemedikleri için
kısa sürede dağılmışlardır.
V. Edebiyatımızdaki ilk edebi bildiriyi yayınlayan
topluluktur.
Yukarıdaki özelliklerden hangisi, Fecr-i Ati edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
9. Aşağıdakilerin hangisinde sanatçı, eser ve bağlı bulunduğu akım yanlış eşleştirilmiştir?
. sanatçı . . eser . . akım .
A) H.Z. Uşaklıgil Kırık Hayatlar Realizm
B) Namık Kemal Cezmi Realizm
C) Ahmet Haşim Piyale Sembolizm
D) Mehmet Rauf Eylül Realizm
E) Yahya Kemal Eğil Dağlar Parnasizm
10. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun sanatçılarından biri değildir?
A) Mehmet Rauf
B) Tevfik Fikret
C) Halit Ziya Uşaklıgil
D) Ahmet Mithat Efendi
E) Cenap Şahabettin
11. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun sanatçılarının Türk şiirine getirdiği yenilikler arasında yer almaz?
A) Divan edebiyatındaki beyit hakimiyetini yıkmışlar, anlamı şiirin bütününe yaymışlardır.
B) Divan edebiyatına ait olan müstezatı, serbest müstezat haline getirmişlerdir.
C) Edebiyatımıza ilk kez sone nazım şeklini sokmuşlardır.
D) Aruz vezinlerini ilk kez müzikalite bakımından değerlendirmişlerdir.
E) Türk şiirinde ilk kez onlar vatan, hürriyet, hak, adalet kavramını işlemişlerdir.
12. Fecr-i Ati topuluğunun en önemli temsilcisidir. Sembolizm akımdan etkilenmiştir.Kendine özgü uyumlu bir şiir dili, alımlı bir şiir dünyası vardır. Şiirlerinde bir ressam gibi doğayı yansıtan şair, Fransız sembolistlerin etkisi altındadır. O, şiirlerinde renk ve simgeyi başarıyla kullanmış , bütün şiirlerini aruzla yazmıştır.
Bu paragrafta sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Haşim B) Halit Ziya Uşaklıgil
C) Mehmet Rauf D) Tevfik Fikret
13. Aşağıdakilerden hangisinde Servet-i Fünun sanatçıları bir arada verilmiştir?
D) Halit Ziya Uşaklıgil – Mehmet Rauf - Tevfik Fikret
14. Aşağıda verilen sanatçı – dönem eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
D) Tevfik Fikret – Servet-i Fünun
15. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi doğru değildir?
A) Servet- i Fünun sanatçıları eserlerinde Tanzimat sanatçılarına göre daha fazla yabancı kelime kullanmışlardır.
B) Servet-i Fünun sanatçıları dönemin şartları gereği toplum sorunlarına fazlaca yer vermemişler, hayale ve tabiata sığınmışlardır.
C) Servet- i Fünun roman ve hikayelerinde konu genellikle İstanbul dışında geçer.
D) Tanzimat sanatçıları roman ve hikayelerde kendi kişiliklerini gizlemezken, Servet-i Fünun sanatçıları kendi kişiliklerini gizler.
A) Rubab-ı Şikeste B) Bir Ölünün Defteri
C) Nadide D) Evrak-ı Eyyam
E) Tamat
17. Edebiyatımızdaki ilk kusursuz romanları o yazmıştır.
Türk edebiyatındaki realizmin en büyük temsilcisidir. Romanlarında konularını aydın çevreden seçerken hikayelerinde sıradan insanların hayatını konu edinir. Roman ve hikayetekniği çok sağlamdır.Diğer Servet-i Fünun sanatçıları gibi onun da dili oldukça ağırdır.
18. Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Ati topluluğunun özellikleri arasında yer almaz?
A) Edebiyatımızdaki ilk edebi topluluktur.
B) İlk edebi beyannameyi bu topluluk yayımlamıştır.
C) “Sanat şahsi ve muhteremdir” görüşüne bağlıdırlar.
D) Tanzimatedebiyatına bir tepki olarak doğmuştur.
E) Arapça ve Farsça kelime ve terkipleri çokça
kullanmışlardır.
CEVAP ANAHTARI: 1. A 2. B 3. A 4. D 5. C
6. C 7. A 8. A 9. B 10. D 11. E 12. A 13. D
14. C 15. C 16. A 17. E 18. D
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ
1.Aşağıdaki sanatçılarımızdan hangileri “Beş Hececiler” grubunda yer alır?
A) Eserlerde, hayata dönük memleket sorunları dile
getirilmiştir.
B) Hece vezni asıl vezin olarak kabul edilmiştir.
D) Türk tarihine ve milli kaynaklara yönelme görülür.
E) Şiirde sembolizmin, romanda romantizmin etkisinde
kalmışlardır.
I II
Ali Canip’in çıkardıkları “
Yeni Mecmua” dergisi ile
III IV
başlar.Bu edebiyat, yazı diliyle konuşma dilinin
birleştirilmesini, dilde sadeliği, Türk tarihine ve milli
V
kaynaklara yönelmeyi amaçlar.
Yukarıdaki parçada numaralandırılmış yerlerden hangisinde bilgi yanlışlığı yapılmıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
4.
Aşağıdakilerden hangisi Beş Hececiler topluluğunun özelliklerinden biri değildir?
A) Şiirlerinde Anadolu gerçeklerini işlediler.
C) Ulusal coşkuyla birlikte romantizme yönelmişlerdir.
D) “Sanat, sanat içindir.” anlayışına bağlı kaldılar.
5. Aşağıdaki yazarlardan hangisi Milli Edebiyat Dönemi yazarlarımızdan biri değildir?
B) Bir Serencam
C) Aziz İstanbul
7.
Beş Hececiler’in en tanınmış şairidir. İlk şiirlerinde Yahya Kemal’in etkileri görülür; bu yüzden ilk şiirleri aruzladır. Ancak gerçek ününü heceyle yazdığı şiirlerle kazandı. Şiirlerinde genellikle Memleket, aşk ve düşünce temalarını işledi. Gönülden Gönüle, Çoban Çeşmesi eserlerinden sadece birkaçıdır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Enis Behiç Koryürek
E) Yahya Kemal Beyatlı
8.Aşağıdaki eserlerden hangisinin türü diğerlerinden farklıdır?
A) Türk Sazı
9. Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat döneminin genel özellikleri arasında yer almaz?
A) Eserlerde ağırlıklı olarak ülke sorunları işlenmiş ve
bu sorunlara çözümler üretilmiştir.
B) Eserlerde kahramanların tahlilleri ve çevre
tasvirleri gerçekçidir.
C) Sanatçılar bilinçli olarak Anadolu’ya açılmıştır.
E) Sanatçılar, eserlerinde yalın bir dil kullanmışlardır.
10. Milli Edebiyat’ın önde gelen kişilerindendir. 1911’de Selanik’te çıkan Genç Kalemler dergisinde yazılar yazdı. Türkçülük akımını bir sisteme bağlayıp topluma mal etti.Edebiyatımızın gelişmesi için halka, milli kültür kaynaklarına gidilmesi ve konuşma diliyle yazı dilinin birleştirilmesini savundu. “Türkçülüğün Esasları” , “Altın Işık” en tanınmış eserlerindendir.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ömer Seyfettin
B) Ziya Gökalp
C) Ali Canip Yöntem
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Reşat Nuri Güntekin
11. Şiir, yazmaya Servet-i Fünun döneminde başlamıştır. Milliyetçi, halkçı bir anlayışın şiirini sade bir dil ve hece ölçüsüyle ortaya koymuştur. Şiirlerinde toplumsal konuları ele almıştır. “Türk şairi”, “milli şair” diye anılmıştır. “Türk Sazı,” “Ey Türk Uyan,” “Tan Sesleri” tanınmış eserlerindendir.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret
B) Ziya Gökalp
C) Mehmet Emin Yurdakul
12. … Milli Edebiyat dönemi yazarlarındandır.Güzel, akıcı, yalın bir dili ,her yaştan insanın rahatlıkla okuyabileceği bir üslubu vardır. Hikayelerini gözlemci bir anlayışla anlatmıştır. Önceleri Servet-i Fünun dergisinde sonra Tercüman-ı Hakikat gazetesinde çalışır. Öykü, tiyatro , anı, fıkra ve mizahi yazı tarzında eserler vermiştir. “Memleket Hikayeleri” ve “Gurbet Hikayeleri” yazarın tanınmasını sağlamıştır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Mehmet Rauf
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
13. Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat dönemi sanatçılarından biridir?
14. Aşağıdakilerden hangisi Milli Edebiyat döneminin genel özellikleri arasında yer almaz?
A) Dil ,halkın konuştuğu yalın bir dildir.
B) İstanbul Türkçesi esas alınmalıdır.
C) Şiirde aruz ölçüsü kullanılmalıdır.
D) Milli kaynaklara yönelilmeli ve yurt sorunları
işlenmelidir.
B) Türk Derneği
C) Türk Yurdu
D) Türk Ocağı
E) Mavi
16. Aşağıdakilerden hangisinde verilen eser, karşısındaki yazara ait değildir?
B) Ateşten Gömlek - Halide Edip Adıvar
17. Aşağıdaki romanlardan hangisi Kurtuluş Savaşı dönemini anlatmaktadır?
18. Ahmet Celal, yedek subay olarak katıldığı Birinci Dünya Savaşı’nda bir kolunu kaybeder. İngilizler, İstanbul’u işgal edince emir eri Mehmet Ali’nin Porsuk çayı kıyısındaki köyüne gidip yerleşir. Köylü, Ahmet Celal’e bir düşman gözüyle bakmaktadır.Birinci İnönü Savaşının kazanılması köylüler için hiçbir şey ifade etmemektedir. Ahmet Celal, köylülerin bu bilinçsizliği karşısında kendini sorgular ve yıllarca ilgisiz bırakılan bu köylüleri suçlamaktan, eleştirmekten vazgeçer; çünkü anlamıştır ki asıl suçlu köylüler değil onunla ilgilenmeyen Türk aydınıdır.
Aşağıdakilerden hangisinde bu paragrafta bahsedilen roman ve bu romanın yazarı bir arada verilmiştir?
CEVAP ANAHTARI: 1. B 2. E 3. D 4. D 5. D
6. A 7. C 8. A 9. D 10. B 11. C 12. B 13. A
14. C 15. E 16. D 17. A
MODERN TÜRK EDEBİYATI (CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI)
A) Atatürkdevrimlerinin savunuculuğu yapılır ve bu
devrimler yaygınlaştırılmaya çalışılır.
B) Tabiat tasvirleri gerçeklikten uzak ve subjektiftir.
C) Şiirlerde genellikle hece vezni kullanılır.
tarihten sonra toplumcu – gerçekçi bir çizgiye yönelir
E) Anadolu insanının sorunları eserlerde işlenir.
A) Esin kaynağı olarak Batı’yı almışlardır.
B) Ölçü, uyak ve sanatlı söyleyiş gibi gelenekleri tümüyle
reddetmişlerdir.
C) Gülmece ve ince yergi şiirin temel öğesi olmuştur.
D) Konuşma dilinden ayrı bir dil kullanmışlardır.
E) Sürrealizm akımından etkilenmişlerdir.
3. Aşağıdakilerin hangisinde Garip Akımı’nın temsilcileri bir arada verilmiştir?
D) Osman Saba - M. Cevdet Anday – Yahya Kemal
4. 1930’lu yıllarda bir grup genç bir araya geldiler. “Canlılık, samimiyet ve daima yenilik” ilkesini benimsediler. Hececilerin elinde tıkanan şiirimize yeni ufuklar açmayı amaçladılar. Cevdet Kudret, Sabri Esat Siyavuşgil, Yaşar Nabi Nayır gibi tanınmış sanatçılardan oluşmuş bu grup şiirimize istedikleri gibi bir yenilik getiremediklerinden kısa sürede dağıldı.
Bu parçada sözü edilen edebi topluluk aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yedi Meşaleciler B) Birinci Yeniler C) İkinci Yeniler D) Fecr- i Ati topluluğu E) Beş Hececiler
5.Aşağıdaki eserlerden hangisi Yaşar Kemal’e ait değildir?
B) Yer Demir Gök Bakır
C) Ağrı Dağı Efsanesi
D) Sarı Sıcak
E) Saatleri Ayarlama Enstitüsü
6. “Ok” şiiri hariç bütün şiirlerini aruzla yazmıştır. Batı şiiriyle eski Türk şiirini bir noktada buluşturmayı başarabilmiştir.Şiirlerinde Osmanlı medeniyet ve kültürüne bağlı kalmıştır. Türk musikisine, İstanbul’a hayrandır. “Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgarıyla” en tanınmış eserleridir.
Yukarıda sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yahya Kemal Beyatlı
B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
C) Tevfik Fikret
E) Faruk Nafiz Çamlıbel
7. Aşağıdaki yazar – eser eşleştirmelerinden hangisi doğru değildir?
8. Cumhuriyet Dönemi’nin tanınmış şairlerindendir. Fransız Sembolist Baudeleire’in etkisi altında kalmıştır. Şiirlerinde Türkçenin sıcaklığını ve akıcılığını bulmak mümkündür. Hece ölçüsü ile şiirler yazarken uyağa sıkıca bağlıdır. Şiirlerinde etkili bir lirizm vardır. “Ömrümde Sükut”, “Düşten Güzel” , “Sonrası” en tanınmış şiir kitaplarıdır.
Yukarıda sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
E) Ahmet Haşim
9. Çeşitli gazetelerde başyazrlık yaptı.Daha çok gezi ve anı türlerinde eserleri vardır. Yazılarıyla Milli Mücadele’yi destekleyen yazar, Atatürk devrimlerinin de savunucusu olmuştur. “Çankaya”, “Zeytin Dağı” , “Ateş ve Güneş” , “Baş veren İnkılapçı” eserlerinden bazılarıdır.
Yukarıda sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
E) Memduh Şevket Esendal
10. “Kırgızistan Türk edebiyatının dünyaca tanınmış yazarıdır. Dünyada en çok okunan romancılar arasında yer alır. Eserlerinde doğa, aşk ve vatan sevgisi geniş yer tutar. İlhamını Manas ve diğer Kırgız destanlarından ve efsanelerinden alır. “Cemile” adlı romanı dünyada bütün zamanların en çok okunan aşk romanı seçilmiştir. Sanatçıya Sovyetler Birliği’nde en değerli edebiyat ödülü sayılan Lenin Ödülü verilmiştir.”
Yukarıda sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
C) Ata Atacanoğlu
D) Aybek
E) Abdurrahim Dede
11. Aşağıdakilerden hangisi İkinci Yeni topluluğu için söylenemez?
A) Servet-i Fünun edebiyatına karşı bir tepki olarak
doğmuştur.
B) Görünümü, eşyayı, insanı Gerçeküstücülerden daha da
aşırıya giderek soyutlamışlardır.
C) Söyleyişe anlamdan daha fazla önem vermişlerdir.
D) Şiirde felsefi yaklaşımlara yer verilmemiştir.
E) Ölçü, kafiye ve biçim unsurlarıyla ahenk sağlamak
yerine musiki ve anlatım zenginliği ön plana
çıkarılmalıdır.
12. Attila İlhan’ın öncülüğünü yaptığı bir akımdır. Garip şiir akımının tersine şiirde sanatlı ve şairane bir söyleyişi benimsemişlerdir. Bu akım adını Attila İlhan’ın çıkardığı bir dergiden almıştır.
Yukarıda sözü edilen edebi topluluk aşağıdakilerden hangidir?
A) Maviciler
B) İkinci Yeniler
C) Beş Hececiler
D) Yedi Meşaleciler
E) Fecr- i Ati topluluğu
13. … ,deniz edebiyatımızın ünlü hikaye ve romancısıdır.
Edebiyatımızda deniz çığırını açmış, sürgün olarak gittiği Bodrum’da deniz insanlarını, Bodrum’u ,Ege denizinin efsanelerini, Akdeniz savaşlarını, lirik bir dille anlatmıştır.
Onun eserlerinde denizle ilgili her şeyi bulmak mümkündür.
Bu parçada tanıtılan edebiyatçımız aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cevat Şakir Kabaağaçlı
14. Aşağıdakilerden hangisinde verilen eser karşısındaki sanatçıya ait değildir?
15. Aşağıdakilerden hangisi edebiyat türü bakımından ötekilerden farklıdır?
16. Aşağıdakilerden hangisinde bir bilgi yanlışlığı vardır?
öz bakımından devamı niteliğindedir.
B) Garip akımı İkinci Yeni akımına karşı bir tepki
olarak doğmuştur.
gerçekçi bir çizgiye yönelir.
D) “Hayat” dergisi 1926’da Cumhuriyet ideolojisini
yaygınlaştırmak göreviyle çıkarılmıştır.
E) Birinci Yeniler, ölçü, uyak ve sanatlı söyleyişi
tümüyle reddetmiştir.
17.
Fransız şairlerini önek almıştır.
II. Yedi meşaleciler, hece ölçüsünü kullanmışlar; ancak
şiirimize biçim bakımından bir yenilik
getirememişlerdir.
doğallığından yararlanmışlardır.
IV. İkinci Yeniler, ahlak, erdem, dürüstlük gibi konuları
topluma benimsetmek için şiiri bir araç olarak
görmüşlerdir.
şiiri biçimleri ve serbest şiir yaygınlaşmıştır.
Yukarıda numaralandırılmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışlığı yapılmıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
18. Aşağıdakilerden hangisinde sanatçı ve temsil ettiği topluluk yanlış eşleştirilmiştir?
CEVAP ANAHTARI: 1. B 2. D 3.A 4. A 5. E
6. A 7. A 8. D 9. D 10. A 11. A 12. A
13. A 14. E 15. C 16. B 17. D 18. B